Tuesday, November 6, 2012

PANDUAN KELUARGA - TIPS SUAMI DAN ISTERI SEMASA MENGANDUNG DAN SELEPAS MELAHIRKAN ANAK...



Perkara-perkara yang perlu diamalkan oleh suami ketika isteri mengandung :

*Suami hendaklah banyak bertaubat kepada Allah SWT

*Banyak membaca Al-Quran dan mengharapkan agar anak yang ada dalam kandungan isteri akan memahami keinginan baik yang terkandung dalam Al-Quran tersebut.

*Suami hendaklah banyak berpuasa sunat, Isnin dan Khamis dll.

*Suami hendaklah rajin mengerjakan solah berjemaah.

*Elakkan pergi ke tempat yang tidak dibenarkan syarak.

*Rajin menghadiri majlis ilmu dan orang-orang soleh.

*Suami hendaklah banyak bersabar dalam menjalin hubungan dengan isteri.

*Dilarang memakan benda-benda haram, begitu juga dilarang memberi isteri rezeki yang tidak halal, rasuah serta wang riba.

*Banyak membaca doa keselamatan isteri yang sedang mengandung dan keselamatan anak dalam kandungan.

*Dilarang membuka aurat kerana dikuatiri mempengaruhi akhlak anak yang akan lahir nanti.

*Suami hendaklah menjauhi diri daripada marah dan benci pada isteri.

*Banyak membaca surah Al Fatihah, Luqman, Yasin, Yusuf, Surah An Nahl ayat 78, surah Al A'raf ayat 189 dan ayat Kursi.


Adab suami ketika isteri sedang mengandung

Ketika isteri mengandung, suami hendaklah benar-benar bertanggungjawab terhadap isteri kerana perasaan isteri sangat sensitif pada saat itu. Ia sangat memerlukan perhatian daripada suami yang disayanginya. Ada beberapa perkara yang perlu suami lakukan terhadap isteri yang sedang mengandung :

*Suami hendaklah menunjukkan rasa kasih sayang terhadap isteri, sebagai teman hidup yang paling dekat.

*Hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri serta hindari daripada bersikap kejam terhadap isteri.

*Selesaikan dahulu jika ada perselisihan faham yang berlaku dengan isteri sebelum masuk tidur.

*Jangan mudah mengeluarkan perkataan talaq kepada isteri.

*Ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca doa berikut, "La ila ha illa anta subha naka inni kun tu minadzolimin" maksudnya "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah. Sesungguhnya aku termasuk di kalangan orang yang zalim."

*Suami hendaklah kerap solat sunat dan mendoakan agar isteri dan anak dalam kandungan selamat.


Dorongan Suami semasa isteri bersalin

Suami yang soleh akan turut merasakan penderitaan isterinya walaupun tidak secara langsung. Suami harus banyak terlibat dalam proses jagaan kehamilan, kelahiran bayi dan perhatian terhadap isteri. Suami hendaklah memberi motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan bersabar, di samping itu suami harus banyakkan berdoa dan beristigfar dan selawat. Dengan cara ini perasaan isteri akan menjadi tenang dan mudah bersalin.

Mengandung merupakan beban dan tekanan terhadap wanita. Dari segi fizikal, ia harus menampung kandungannya, tubuh badannya bekerja lebih kuat. Jantungnya mengepam darah 40% lebih daripada keadaan biasa. Buah pinggangnya harus mengendalikan pembuangan kotoran bayinya. Wanita mengandung juga mengalami perubahan emosi.

Waktu pantang dan selepas kelahiran, bayi juga dapat menimbulkan tekanan jiwa dan emosi isteri kerana ia harus menyusu dan membersihkan bayi antara 2-3 jam setiap malam. Suami yang baik akan berusaha mengurangi beban isteri dan turut menjaga bayi di waktu malam.

Begitu seterusnya perhatian dan tanggungjawab suami terhadap isteri itu berterusan, semenjak hamil sehinggalah menjaga anak adalah pekerjaan yang harus dibantu oleh suami agar isteri dapat merasakan kebahagiaan dan keringanan dalam menjalankan tanggung-jawab yang berat itu.

Mengapa bayi lahir menjadi kenan 

Kelahiran bayi cacat atau kenan mempunyai kesan dalam hati ibu bapa, saudara mara dan juga masyarakat. Reaksi pertama ibu adalah kesedihan dan kepiluan. Ia merasa hampa kerana anak yang dikandungnya selama 9 bulan itu cacat atau kenan. Kecacatan ini timbul dari berbagai gejala. Puncanya mungkin disebabkan oleh baka dan keturunan, jangkitan kuman, pendedahan kepada ubatan dan bahan kimia, masalah pemakanan, rokok,dadah, arak dan sebagainya.

Ramai orang percaya bahawa wanita yang kenan melahirkan bayi yang cacat. Seringkali kelahiran cacat dikaitkan dengan kejadian ketika isteri mengandung seperti suami membunuh binatang dll. Kejadian itu dikaitkan bila bayi lahir cacat, tapi tidak bila bayi dilahirkan normal. Islam menganjurkan umatnya melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan. Begitu juga dengan kenan dan kecacatan ini, jika suami isteri melakukan kebaikan, tuhan akan membalas dengan kebaikan dan begitu sebaliknya.

Tanggungjawab bapa terhadap kelahiran anak

*Menanam uri 

- Kebanyakan daripada kita tidak menghiraukan tentang kepentingan uri. Di saat-saat kegembiraan menerima ahli baru, seringkali uri dilupakan. Jika pihak keluaga tidak mengambil uri, klinik atau hospital mengumpulkan uri-uri itu dan didermakan kepada syarikat swasta. Kemudian uri itu diproses bagi memperolehi hormon yang terkandung di dalamnya. Hormon-hormon ini banyak digunakan dalam alat-alat kecantikan dan solekan. Sebahagian ibu bapa cuma membuangkannya dalam tong sampah tanpa memikirkan uri adalah teman rapat bayi di dalam kandungan. Uri amat penting kepada bayi. Orang tua dahulu mengamalkan cara menanam uri dengan baik. Mereka mencuci dan membalutnya dengan kain dan ditanam. Adab ini adalah baik kerana menghargai sesuatu.

*Mengazan dan mengqamatkan bayi yang baru lahir, telinganya berfungsi dengan baik. Islam menganjurkan diazankan di telinga kanan dan diqamatkan di telinga kiri. Tujuannya ialah untuk mengingatkan kembali anak tentang perjanjian yang pernah dikaitkan dengan tuhan di alam Rohani.

*Mendoakan anak - Usaha membesarkan dan mendidik anak supaya menjadi manusia berguna bukanlah suatu yang dapat dipastikan kejayaannya. Berdoa adalah satu usaha. Doa merupakan usaha meminta pertolongan kepada Allah. 

Lima perkara yang memepengaruhi jiwa dan harapan orang yang berdoa:

*Dengan berdoa, maka semakin tumbuh subur keyakinan bahawa Allah SWT itu dekat.

*Segala permohonan dari hamba-Nya akan mendapat perhatian sepenuhnya daripada Allah SWT.

*Supaya doa itu diterima Allah SWT, maka orang yang berdoa terlebih dahulu menjalankan petunjuk dan anjuran Allah.

*Hendaklah percaya dengan kesungguhan hati dan keimanan kepada Allah SWT.

*Dengan menjalankan seruan Allah dan percaya kepada-Nya maka Allah akan memberikan petunjuk dan ilmu pengetahuan agar tidak tersesat dan berputus asa.


Antara doa-doa yang patut diamalkan oleh orang tua agar anak-anak mereka menjadi orang yang diredhai Allah iaitu:

*Doa agar anak patuh kepada Allah - Al Baqarah : 128

*Doa agar diberi anak yang baik - Al Imran : 38

*Doa agar diberi zuriat yang menyenangkan hati - Furqan : 74

*Doa agar anak tetap mengerjakan solat - Ibrahim : 40

*Doa ketika memberi nama anak


Panduan menamakan anak

Sunat memilih nama yang baik. Memberikan nama merupakan cermin keperibadian dan kefahaman orang tua, kerana nama yang diberikan menggambarkan harapan hati dan harapan orang yang memberikannya.

Syariat Islam menganjurkan supaya nama yang baik kerana nama tersebut akan dipanggil Allah pada hari Qiamat. Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya: "Namakan dengan nama para nabi, dan nama yang paling Allah suka ialah nama Abdullah dan Abdurrahman dan nama yang paling benar ialah Harits dan Humaam dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah. " (HR. Abi Wahab Al-Jasyimi).

Para ulama sepakat mengharamkan semua nama yang mengabdikan selain dari Allah SWT seperti Abdul Uzza, Abdul Ka'abah dan lain-lain. Nama yang makrikh yang perlu dihindari iaitu Yasar, Rabah, Najah, Aflah dan Barakah. Nabi SAW melarang umatnya menamakan anak dengan nama-nama tersebut. 

Nama seperti nama malaikat seperti Mikail dan sebagainya. Ada 2 pendapat ulama, sebahagiannya membolehkan manakala sebahagian lagi melarang. Tidak boleh menamakan dengan nama-nama yang buruk yang akan menggambarkan corak kehidupan yang tidak dapat diterima oleh fitrah manusia. 

Tidak boleh menamakan dengan nama daripada surah dalam Al-Quran seperti Thaha, Yasin dan sebagainya. Ibnul Qayyim menjelaskan, nama Yasin dan Thaha adalah salah satu nama nabi adalah tidak benar. Imam Malik mengatakan bahawa nama-nama tersebut makruh dipakai untuk nama anak.

Rasulullah menganjurkan kepada seseorang yang mempunyai cita-cita yang baik untuk diharapkan melalui nama anak-anak.

Memberi gelaran kepada anak

Adalah sangat terpuji memberi gelaran yang baik kepada bayi semenjak kecil lagi bagi memberikan motivasi anak. Namun begitu, biarlah gelaran yang baik dan jauhi gelaran yang boleh memalukannya.

Masa memberikan nama dan orang yang berhak memberikan nama.

Berdasarkan kepada beberapa hadis Rasulullah SAW, maka memberikan nama bagi bayi dapat dilakukan pada hari lahirnya ataupun 3 hari sesudah kelahiran. Jika belum, boleh ditunda hingga sampai perlaksanaan aqiqah.

Siapa yang berhak, ayah atau ibu?

Sebenarnya ianya boleh dibincang antara suami dan isteri ketika ingin memberi nama. Menurut Nasya'at Al-Masri, hak memberi nama diberikan pada ayah, kerana dalam Al-Quran menjelaskan supaya anak dinasabkan kepada ayah bukan ibu.


Penyembelihan aqiqah

Untuk mensyukuri kelahiran anak, agama menganjurkan untuk mengadakan acara kesyukuran. Menyembelihkan kambing bagi anak lelaki, 2 ekor dan seekor bagi anak perempuan. Acara tersebut sebaiknya dijalankan ketika anak berumur 7 hari. Aqiqah amat penting, menurut keterangan ulama, hukumnya adalah "Sunat Muakkad". Dengan aqiqah akan menjadikan anak dapat memberi pembelaan (syafaat) kepada orang tuanya pada hari qiamat. 

Hikmah aqiqah.

*Sebagai bukti dari perasaan gembira, kerana diberi kekuatan oleh Allah untuk menjalankan syariat Islam serta dianugerah anak, serta mempunyai harapan agar anak tersebut akan mengabdikan dirinya kepada Allah.

*Membiasakan berkorban bagi orang tua, demi kepentingan anak yang baru lahir.

*Melepaskan penghalang pada bayi dalam memberikan syafaat kepada orang tua mereka kelak.

*Melindungi daripada syaitan sehingga setiap anggota tubuh aqiqah berguna untuk menebus seluruh anggota tubuh bayi.

*Pada waktu memotong aqiqah juga hendaklah diucapkan seperti pada waktu memotong korban iaitu membaca Bismillah.

*Lebih utama memasak aqiqah itu dan tidak diberikan dalam keadaan mentah. Untuk memudahkan para fakir miskin untuk menikmatinya dan ini lebih terpuji.

*Umur binatang aqiqah yang disembelih adalah sesuai dengan yang diperintahkan, sihat dan tidak cacat.

*Tidak sah apabila dilaksanakan secara bersama-sama oleh beberapa orang dengan seekor kambing.

*Sebaik aqiqah itu berbentuk kambing, walaupun ada juga yang menyembelih seekor unta, lembu atau kerbau.

*Diutamakan memotong aqiqah atas nama bayi. Rasulullah SAW bersabda, "Sembelihlah atas namanya". Ertinya diniatkan atas nama bayi dengan mengucapkan nama Allah.

*Penyembelihan terbaik dilakukan sesudah matahari terbit.

*Sesuatu yang terpuji pada pemotong aqiqah adalah sama terpuji pada pemotong korban iaitu, dagingnya disedekahkan. Yang baik ialah dibahagi 3 iaitu sebahagian dimasak sendiri, sebahagian dihadiahkan dan sebahagian lagi disedekahkan.

*Tidak diperkenankan menjual kulit aqiqah atau dijadikan bayaran penyembelihan. Harus disedekahkan atau diambil untuk keperluan orang yang mengadakan aqiqah.

*Bagi seseorang yang mengetahui bahawa orang tuanya belum melakukan aqiqah untuknya, maka dianjurkan untuknya melakukan aqiqah, seperti Nabi telah melakukan aqiqah untuk dirinya setelah diangkat menjadi Rasul.

*Sebelum dilakukan penyembelihan aqiqah terlebih dahulu melakukan pencukuran rambut bayi. Kemudian rambut ditimbang dan nilai rambut disedekahkan pada fakir miskin.

Mengkhatankan anak

Berkhatan atau bersunat harus dilakukan untuk membersihkan anak-anak kerana kemaluan merupakan tempat najis yang harus dibersihkan. Hukum berkhatan menurut Imam Shafie, Imam Malik dan Al-Auzai dan lain-lain, berkhatan hukumnya wajib.


Khatan Nabi Ibrahim Dan Rasulullah SAW.

Nabi Ibrahim berkhatan ketika berusia 80 tahun. Beliau khatankan Nabi Ismail pada usia 13 dan Nabi Ishaq pada usia 7 tahun. Ada riwayat mengatakan Rasulullah dilahirkan sudah berkhatan dan juga riwayat mengatakan baginda dikhatan oleh Malaikat Jibrail.

Hikmah dan kelebihan berkhatan

*Berkhatan merupakan asas daripada kebersihan dan merupakan syariat Islam perlu dikerjakan.

*Menyempurnakan tuntutan syara' yang sesuai dengan sunnah Nabi Ibrahim dan Rasulullah SAW. Sebagai usaha ke arah kebersihan diri untuk mengabdikan diri pada Allah SWT.

*Sering digunakan sebagai perbezaan antara orang Islam dan bukan Islam.

*Dari aspek kesihatan, ia boleh mendatangkan kebersihan pada kemaluan, mencantikkan bentuk dan merangsang syahwat.

*Menjaga kesihatan tenaga batin serta memelihara diri dari dihinggapi penyakit kelamin.

*Mengandungi hikmah yang besar di sebalik yang dilihat oleh mata kerana ajaran Islam yang lengkap dan murni, setiap yang disuruh pasti mengandung makna yang mendalam.


Mendidik moral anak

Memberikan pendidikan kepada anak adalah kewajipan ibubapa. Firman Allah dalam suruh Luqman ayat 12 - 19 memberi beberapa pokok ajaran Luqman, antaranya :

*Pendidikan supaya bersyukur

*Pendidikan supaya jangan mempersekutukan Allah

*Pendidikan supaya berbakti kepada orang tua

*Pendidikan tentang balasan dari hasil perbuatan yang baik dan sebaliknya.

*Pendidikan tentang solat

*Pendidikan tentang amar makruf nahi mungkar

*Pendidikan supaya bersabar

*Pendidikan supaya jangan sombong dan angkuh

*Pendidikan kesederhanaan

Erti anak bagi orang tua

Setiap orang akan merasa bahagia apabila dikurniakan anak. Namun di sebalik kebahagiaan ini tersimpan tanggungjawab yang amat berat yang harus dipikul. Anak amat bererti pada ibubapa, antaranya:

*Anak sebagai rahmat Allah SWT

*Anak sebagai amanat Allah SWT

*Anak sebagai harta yang tergadai

*Anak sebagai penguji keimanan

*Anak sebagai alat untuk beramal

*Anak sebagai saham di akhirat

*Anak sebagai sumber kebahagiaan

*Anak sebagai tempat bergantung di hari tua

*Anak sebagai penyambung cita-cita

*Anak sebagai makhluk yang harus diberi pendidikan 

Monday, April 16, 2012

Cerita Si Tukang Parang

 
 Jenuh aku mencari si tukang parang yang benar2 boleh membuat parang peribadiku yang membanggakan. Tidak sah bagi seorang anak bujang melayu tidak memiliki parang. Malu jika orang bertanya semasa hari raya Qurban.Setelah sekian lama aku mencari, Allah SWT menunjukkan kepadaku kepada Pak Akob Ahli Pandai Besi @ Si Tukang Parang. Nama sebenar beliau Yaacob Bin Ismail, seorang pembuat parang melayu yang hebat. Terkenal dengan mata parang mamah besi. seperti yang dicanang oleh majalah BICARA edisi NOVEMBER 2011.

   Pembuatan parang melalui pelbagai proses yang berbeza-beza untuk menentukan tahap kesenian sebilah parang. Dari matanya, jenis besinya, kegunaannya, jenis kayu hulu dan sarungnya juga memainkan peranan bagi si penggemar parang melayu. Jadi sebagai peminat hasil seni melayu, aku mula berjinak2 untuk mengetahui  ilmu  hasil seni ini. Aku berpegang pada kata2 Pak Akob " Saya ingin menghasilkan sebilah parang cantik yang boleh diangkat sebagai kraf. Parang adalah WARISAN BUDAYA BANGSA MELAYU.

   Dari beliau, aku banyak belajar bukan sahaja ilmu pembuatan parang, malah ilmu agama, ilmu seni mempertahankan diri dan pelbagai lagi. walaubagaimanapun aku amat berminat untuk kongsikan bersama kalian semua mengenai pembikinan hasil seni agung melayu...SENJATA LAMA = PARANG.

   Dalam pembikinan parang pelbagai jenis besi digunakan untuk kegunaan pemakainya. Maka, jenis2 besi hendaklah sesuai dan tepat kepada pemakainya. (baru aku tau banyak jenis besi rupanya). Kemudian kayu untuk sarung dan hulu juga banyak. Adoi, jenuh juga aku nak mengenalinya. tapi.baru aku tau kecantikan dan kesenian kayu2 ni. Banyak jenis tau, Serian Batu, Serian kuning, Kemuning Emas, Kemuning Hitam, Cempaka Hutan, Kayu Saga, Kayu Gading, dan paling cantik, Kayu Seribu Bunga....sangat  membuka mata. menunjukkan betapa kaya nya ciptaan Allah SWT.


sedikit dari majalah BICARA



  Bertempat hanya di sebuah bengkel buruk, Pak Akob menempa parang seninya, mengukur dan mengukir hulu, juga memotong kayu2 menjadi 1 hasil seni.

contoh parang yang hampir siap by Pak Akob

badik dan sarung.

contoh parang semasa jualan

koleksi parang yang pasti membuatkan anda sedey...

ok..sampai sini dululah. nanti aku sambung lagi mengenai proses2nya ok...gambo n bahan tak cukup untuk tatapan semua...sesiapa nak tempah..leh jengah2 or contact aku or pak akob


Wednesday, January 11, 2012

2012

adoi lama tul aku tak menulis blog ni. tahun dah berubah..macam2 hal yang telah berlaku. kena rajin menulis balik nih. nak buat ape yer? tahun ni nak menulis tentang ape ye? ramai yang dah mula ber blog. boss aku pon sibuk dengan blogging nih. adakah aku harus menulis blog ini untuk ilmiah? atau aku boleh tulis tentang ape je yang aku nak tulis? kang boss/ anak murid etc tengok... xbest plak. tapi LANTAK LA APE DIORANG NAK CAKAP KAN? blog aku, suke ati aku la nak tulis ape yang aku nak..tul tak? aigoo....my blog my diary my story..!!! siapkan bahan dulu lah..daaa

Thursday, March 10, 2011

Diari Krabi 2010 (siri 5- Ao Nang Big Day part2 )

kali ni aku menaip di sekolah...(boss, kejap jer..bukan lama pon..huhu) melepaskan tekanan menaip senarai nama budak.drpd kne bebel...baik aku taip..huhu.

Ao Nang big Day part two heh?
Kalau da baca part 1, kita sampai mana eh? ooh video kat laut.aku buat backflip kan? hahaha...
ok, sambungannya...

1230 noon - MAYA BAY

Selepas kami gi bjalan, buat backflip, snorkling n menCUCI mata. kami ke 1 pantai syurga dunia. ala2 miami la bak kata anhar. nama nya MAYA BAY.serious best doh. air biru, angin sepoi2. kehangatan y tak berapa hangat. cuma permandangan...bukit2, pulau, bot2 lama. sangat menarik. kami melakukan beberapa adegan 'BUNGUKs' kat situ.hahaha..bergembira. while wan and kawie2020, resting.maybe they got to0 tired snorkeling. and swimming. aku n anhar..mencari2 kegembiraan di MAYA BAY tersebut. then kami keletihan. dan terus lepak la kat situ sebelum makan tengahari. sibuk menangkap gambar..sangat syok..sangat mengagumi ciptaan ALLAH yang maha esa.

permandangan di sini...

snorkeling lagiks...

aweks

awek sexy oii....

ramai fotografer suka tangkap view cmni..

bukti aku dah sampai kat MAYA BAY

bar kat MAYA BAY.aku ng anhar je y gi...

tadaa........

bot tantek....auww...!!


kompom dengki kan???

200pm - PHI PHI DON
Kami bergerak dari MAYA BAY dan terus ke PHI PHI DON untuk menikmati makan tengahari yang telah disediakan secara buffet. kalau tengok makanan memang sedap dan menyelerakan. i promis..swear...!! lepak and jalan2 di situ selama sejam lebih kot. solat zuhur. mujurlah ada kain pelikat yang dibawa bersama. insyaallah. kali ni KAWIE 2020 sebagai imam. berjaya kami solat di surau PhiPhi Don. bukan semua dapat solat kat sini tau. korang pernah? kami dah..kan anha?
Jalan2 tangkap gambar. si Wan cari seluar pendek. tak jumpa2.tu la suruh kurus tanak.ekeke.. tapi akhirnya..jumpa!! dengan bantuan KAWIE 2020 yang boleh bercakap SIAM sikit2. dapat la murah.ekeke .....
makan time...nyum2..di tanggung beress..

kenangan sket..

now sesi bergambar..bukti2

aku ng pelancung jopon konon eh

ade gak orang yang berjajo..

kedai lukisan...

kraftangan pon ade juai kat Phi Phi don ni.
tu wan ng KAWIE2o2o tengah pilih seluar pendek.haha

ade lagi kraf tangan

skuba diving..adventure beb

pekena kopi panas..wow..dasat..

330pm - bertolak dr PHI PHI DON
jam di tangan menunjukkan tepat pukul 315pm..kitorang berkumpul di jety PHI PHI DON. 330pm, bergerak melihat lautan yang luas terbentang. wow...!! gi pulak kat MONKEY BAY. KONON CR MONYET LA..HARAM SEKOR PON TARAK..tunggu punya tunggu..tada....ada pon..jap aku upload gambar. then kami pon bergerak balik ke AO NANG. on the way balik..kami dibekalkan buah-buahan segar untuk menghilangkan rasa letih....


ni la speedboat kitorang

ni pemandu pelancong..can speak english very well. named SYARI'AT

A BOY LOOKING FOR MONKEY

ANHAR dengan ilmu berjalan di atas air

jadik munyit jap...

uukk..uukk..uukk

amacam ala sama?

wan ng eric tak mengaku munyit..huhu


menanti munyit..GERRAM

ha..tu munyitnya...nampak..jangan tgk minah saleh ni..

ANHAR YANG KEPENATAN..TAK FIKIR PON AWEK KAT SBELAH

TADAA....buah2an segar untuk menghilangkan penat.

on the way back

aku yang kepenatan...

KAWIE 2020 yang juga kepenatan..huhu

o
lagi gambar on the way back

sampai di pantai AO NANG

selamat tinggal speed boat

bersama rakan2 satu boat

vespa lagi di AO NANG

nantikan cerita kami di malam krismas....hohoho....

Monday, March 7, 2011

Cebisan Kata2 Buat Nina


Buat adinda Nina,

Happy Birthday Myspace Comments

detik masa terus berlalu,
tanpa sedar ia terus pergi,
dari sehari ke sehari,
pepohon yang tua layu dan mati,
air yang mengalir mula terhenti,kering!
menandakan usia kita semakin tinggi.

masihkah kau terlintas,
saat abah pergi menjauhi,
kau menangis disisi,
lemah tiada erti,
tapi kini kau teguh berdiri,
kau telah dewasa,
dengan azam yang tinggi,
kau berjuang tanpa peduli,
kejayaan semakin menghampiri.

Tsunami Wave 01 Waves Ocean Emoticon Emoticons Animated Animation Animations Gif

biar badai melanda antara kita,
ia akn tenang seperti sediakala,
kita sedarah sekeluarga,
tiada apa memisahkan kita,
air dicencang tiada kan putus,
kita sekeluarga bahagia terus,

kedewasaan menghampirimu,
teringat aku diwaktu dahulu,
selalu dikau ingin mengikut,
walaupun aku kekadang semput,
engkau adik bongsuku,
sebelum erin keluar ke dunia,
akulah tempat dikau bermanja,
mencari kenyang tika lapar n dahaga.

akulah kekandamu,
sentiasa ada disitu,
terus menanti dan membatu,
agar bisa terus membantu,
membimbing menegur dikala perlu,
kerana dikau adindaku...
video
SELAMAT HARI JADI YANG KE 17
NORAINI HANINA BINTI NOR AINI
(hadiah ko dah beli, nnt tggu post sampai)